(mån-fre 10-20, lör 10-12)

Alzheimer Europes 34:e konferens hölls i Genève

Den 8–10 oktober höll Alzheimer Europe sin 34:e konferens i Genève, denna gång på temat ”New horizons – Innovating for dementia”. Med på konferensen fanns inte mindre än 963 delegater från 42 europeiska länder. Från Demensförbundet deltog Liselotte Björk, förbundsordförande, Linda Lundberg, förbundssekreterare och Kjell Ehn representant för Demensförbundet, samt ledamot i the European Working Group of People with Dementia (EWGPWD), samt Eva Ehn, anhörig.

Den första programpunkten på konferensen var en gemensam plenarsession organiserad av medlemmarna i the European Working Group of People with Dementia och the European Dementia Carers Working Group (EDCWG). Där lyfte man att människor som ser på demens utifrån kan ha uppfattningen att livet tar slut vid demensdiagnosen, men för många som lever med demens är verkligheten långt ifrån denna uppfattning. Denna programpunkt syftade till att visa att många som lever med demens, och deras anhöriga, har en stark och positiv vilja att njuta av livet och spela en aktiv roll i sina samhällen. De söker inte medlidande utan stöd. De vill ha empati snarare än sympati.

De följande dagarna innehöll fler än 400 presentationer och föreläsningar där personer med demenssjukdom, anhöriga, forskare, samt representanter från europeiska anhörig- och patientorganisationer delade med sig av aktuell forskning, erfarenhet och kunskap.

Föreläsningarna tog upp frågor inom områden som psykosociala interventioner, förebyggande strategier och insatser, förberedelser för hälso- och sjukvården inför de nya Alzheimers läkemedlen, innovationer inom demensvården, intersektionalitet och demens, minoriteter och demens, stöd till anhöriga, kampanjarbete för livet med demens – en prioriterad fråga.