(mån-fre 10-20, lör 10-12)

Demenscenter i Linköping blir Årets Demensteam 2024

Demenscenter i Linköping får Demensfondens nya stipendium Årets Demensteam på 50 000 kronor att användas för fortsatt kompetensutveckling. Stipendiet syftar till att uppmärksamma ett multiprofessionellt demensteam/kognitivt team och bidra till att sprida goda exempel i Sverige.

Demensfondens motivering:
För att deras multiprofessionella teamarbete med samverkan i kommun och region har visat att det finns möjligheter för arbetssätt som ger bra stöd till personer med demenssjukdom och deras anhöriga genom sjukdomsförloppet.

– Att få Demensförbundets stipendium betyder mycket både för Linköpings kommuns äldreomsorg och Demenscenter som verksamhet, säger Lena Rhedin på Vård- och omsorgsförvaltningen i Linköping.  Under senaste åren har vi på Demenscenter skapat arbetssätt för att förbättra vård och omsorg för personer med kognitiv sjukdom och deras anhöriga. Vi har bland annat utvecklat en sömlös vårdövergång mellan kommunen och Region Östergötland samt skapat multiprofessionella team på Demenscenter som arbetar evidensbaserat. Genom rätt förutsättningar från kommunens politiker samt vård och omsorgsförvaltningens ledning har detta varit möjligt att utveckla. Vi är så glada över stipendiet och genom det får vi ett ”kvitto” på att allt utvecklingsarbete vi genomfört lett till att vi är ”Årets Demensteam 2024”.

Många ansökningar
Demensfonden fick in 36 ansökningar. Ledamöter i förbundsstyrelsen med erfarenhet och kompetens som demenssjuksköterskor och tidigare MAS har bedömt alla ansökningar.
– Det var inte lätt att välja en av så många värdefulla initiativ och bra arbetssätt. Trots så olika förutsättningar som finns runt om i landet har teamen lyckats hitta arbetssätt som ger bra stöd till personer med demenssjukdom och deras anhöriga. Det ger hopp för framtiden, säger Demensförbundets ordförande Liselotte Björk.

Stipendiet som är på 50 000 kronor ska användas till fortsatt kompetensutveckling och ska användas inom ett år efter att det delats ut. Stipendiet överlämnas vid Internationella Alzheimerdagen den 21 september 2024.