Telefonrådgivning:
(mån-fre 10-20, lör 10-12)

Demensförbundet och Alzheimerfonden i gemensamt uttalande med anledning av kommande besked från EMA (The European Medicines Agency)

Den här veckan förväntas EMA (The European Medicines Agency) ge besked om godkännande av det nya läkemedlet Lecanemab (Leqembi) för behandling av mild kognitiv störning eller mild Alzheimers sjukdom.  Lecanemab är i dag godkänt i USA, Japan Kina och Sydkorea. Runt om i Europa väntar nu drabbade och deras anhöriga på ett livsavgörande besked. För patienter med Alzheimers sjukdom, deras familjer och anhöriga räknas varje dag. För varje dag som går utan behandling fortskrider sjukdomen, deras budskap till beslutsfattarna är att de kräver behandling. De har inte någon tid att förlora och de kräver tillgång till de nya läkemedel som existerar.

Alzheimerfonden och Demensförbundet har därför skickat in en skrivelse till EMA och tar därmed ställningstagande i ett gemensamt uttalande där vi uppmanar EMA att godkänna Lecanemab i Europa.

”Det är en grundläggande rättighet att ta del av möjliga behandlingar som finns. Patienter med Alzheimers sjukdom har hittills saknat möjligheten till behandling, nu finns en sådan möjlighet. Vad väntar vi på?”

Stockholm 24/6-2024

Liselotte Björk, Ordförande Demensförbundet Liselotte Jansson, Generalsekreterare Alzheimerfonden

Brev till EMA, European Medicines Agency

Bli medlem Ge en gåva Upp