(mån-fre 10-20, lör 10-12)

Studie visar: uthållighetsträning kan motverka alzheimer

På Höglandssjukhuset har en detaljerad träningsstudie gjorts för att ta reda på om styrke- eller uthållighetsträning är det bästa för att motverka vissa sjukdomar som alzheimer och diabetes. Studien har genomförts i samarbete med Karolinska Institutet.

Till sin hjälp hade man forskningspersoner i tre olika grupper med tio deltagare i varje.

– Det var en grupp som styrketränade, en grupp som cykeltränade i 45 minuter och en kontrollgrupp som bara var stilla och satt och vilade. Vi tog sedan blodprover och muskelbiopsier från lårmuskeln, säger Björn Alkner, som är överläkare i ortopedi på Höglandssjukhuset.

I proverna syntes ingen signifikant ökning av signalsubstanserna vid styrketräning men däremot hos de som cykeltränade. Uthållighetsträning verkar alltså vara bättre för substanser som skyddar mot vissa sjukdomar.

– I alzheimer har man sett att de här ämnena uttrycks mer i den friska delen av hjärnan jämfört med den sjuka delen. Det är logiskt för ämnena kommer från mitokondrierna som stimuleras mer av uthållighetsträning än av styrketräning.

Men enligt Björn Alkner visar många andra studier att all träning är bra träning, även då det handlar om en promenad eller lättare cykling.

Läs hela artikeln

Källa: svt.se